Tilgjengelighet av varer i butikk og på nett

Tilgjengelighet  av  varer  i  butikk  og  på  nett

Jeg ser tilbake på den tiden jeg selv var guttunge, men gammel nok til å huske hvordan mine foreldre handlet. Det er først og fremst matvarer jeg tenker på, er jo det man handler mest av naturlig nok. Alt måtte planlegges mye mer enn i dag, torsdag kunne man handle helt til klokken 19 men lørdag var det slutt klokken 13 så skulle man handle var det å komme seg opp av sengen. I dag er det handling døgnet rundt, ja det er faktisk en del matbutikker som er døgnåpne. Men hovedregelen er vel til klokken 23 på hverdager, hvorfor er det blitt slik? Vi ser også en økende trend at mat handles på nett og fraktes hjem på døren, en stadig forenkling av hverdagen på godt og vondt tenker jeg da.

Internetthandel

Enten om vi snakker om matvarer eller møbler, internett tar hvert år en større og større del av markedet. Det er ganske vanlig at man får en rabatt om man velger internett, eller netthandel som det heter. Aktørene tvinger oss fra butikken og over på nett, butikkpris og nettpris er vel kjent for de fleste av oss. Men det er anno 2017 slik at vi bruker 86 kroner av hver hundrelapp i den tradisjonelle butikken slik vi kjenner den, de resterende 14 handlekronene brukes på nett men også på grensehandel og handel i utlandet generelt. Internetthandel åpner også for at vi kan handle akkurat der vi vil, med det mener jeg fra hvor som helst på kloden. Dette merker den norske handelsstanden godt, det er ikke lenger bare en nasjonal kamp om kundene.Det er store summer man snakker om når det gjelder våre nettkjøp, det er klart at dette merkes da vi vet at handel i utlandet enten via nettet eller fysisk økte med 62 prosent i perioden 2011-2016. Veldig mye av denne økningen skyldes netthandel. Totalt sett økte netthandel i samme periode med 225 prosent, altså både fra norske og utenlandske nettsteder.

Tilgjengelighet er viktig for oss

Vi skal ikke veldig mange år tilbake da alt så veldig mye mer annerledes ut. Det er klart det er internett med de mulighetene det gir oss som er den viktigste årsaken til at handel har endret seg veldig de senere årene. Men vi vet jo også at vi kan handle inn nytt kjøkken på Ikea klokken 22 på kvelden. Er det behov for det? Ja vil nok de fleste si, ikke minst bransjen selv som kjemper en hard kamp om kundene.

Tilgjengelighet er viktig for oss

Jeg skal akte meg for å si at alt var så mye bedre før, men jeg må med hånden på hjertet si at jeg ikke er sikker på om utviklingen vi i dag ser bare er bra. Jeg tenker at netthandel og lengre åpningstider bare øker kjøpepresset som etter min mening allerede er høyt for veldig mange av oss, men vi som forbrukere venner oss raskt til nye mønstre og trender, det vet så klart aktørene i varehandelen og vet å utnytte det mest mulig. Her handler det om kroner og øre, men til hvilken pris?