Retrosykler er populært som aldri før

Retrosykler er populært som aldri før

Om man tar en rask runde på internett vil man lett finne sykler som er noen tiår gamle, men som er lettsolgte og kan selges for en pris som kanskje vil overraske mange av oss. Som vi vet har sykkel virkelig blitt populært i Norge, vi sykler på alle typer sykler og typiske by sykler blir bare mer og mer populære. Mye av årsaken er nok bedre tilrettelegging for syklister, men også det at vi alle prøver etter beste evne å leve mest mulig miljøvennlige. Helsegevinsten er også en viktig faktor. Den viktigste faktoren for å tråkke seg gjennom byen fremfor bil eller buss/bane, er nok for mange lysten til å komme seg i bedre form.

Alle har en gammel sykkel i garasjen

Det er vel en påstand som kan diskuteres, men sannheten er i alle fall at det står en del sykler rundt i garasjer, uthus, boder og kjellere. Det kan være at du ikke er klar over det selv, men du kan faktisk sitte på en juvel om du treffer den rette kjøperen. Jeg har i alle år hatt interesse for sykkel, når jeg var guttunge og lærte å sykle var det DBS sin Apache modell som var i skuddet, disse kan du i dag få en veldig god pris for. Om den er i god stand snakker vi om flere tusen, ja selv restaureringsobjekter kan man få en del kroner for.

Ordet retro bakover eller tilbake, så her er vi tilbake til 1970 – årene hvor denne modellen var på sitt mest populære. Det var litt av en tøff sykkel med girspak på ramma og sete med ryggstøtte. Retroprodukter finnes både som nytt altså kopier, men også som originale gamle modeller. Det er så klart sistnevnte som er mest ettertraktet, men er nok ikke alltid like lett å oppdrive. Denne sykkelmodellen vi her snakker om finnes kun som originale modeller, men det lages kopier av modeller som er langt eldre enn Apachesyklene.

Selges mest på internett

De fleste retrosykler som selges, legges ut på internett. Det beste stedet å lete og så klart også å legge ut for salg, er finn.no. Du finner nok ikke mange modeller av virkelig gammel årgang, men 1970-1990 tallet ligger det svært mange modeller av. Det kan også være at man kan finne sykler hos forhandlere og sykkelverksted, men dette er mer sjeldent om man ikke ser etter en kopi.

Selges mest på internett

By sykler

Ordet eller begrepet by sykkel har kommet for fullt de siste årene, ofte snakker man da om sykler som er satt ut av kommunen som publikum kan benytte til en svært gunstig pris. Men by sykkel er også noe annet, det er sykler som ofte kun har en utveksling nettopp for de er ment for korte turer i byen. Retrosykler brukes ofte som by sykler, ofte plukkes gir utstyr av sykkelen og de lages om til en Singlespeed som det heter. Eldre racermodeller som DBS hadde på 1970-1980-tallet er ofte å se som by sykkel og Singlespeed. Men, det finnes også flotte nye kopier om man ser etter i bybildet eller hos en forhandler. Det er gledelig å se at flotte gamle sykler ikke bare står og støver ned, men blir brukt og stelt med og kommer til nytte.

Retrosykler hos forhandler i Oslo

For noen år tilbake så ble det åpnet en ny sykkelbutikk i Oslo, de så at det kunne være et marked for en slik type butikk. Syklene har ofte personlige særegenheter som unike seter, spesielle farger på rammen, spesielle kurver   også videre. Sykkelbyer som København og Amsterdam har i mange år hatt denne type sykler og butikker, ideen er hentet nettopp herfra.