Leveranse av dagligvarer på døren

Leveranse av dagligvarer på døren

For en del år tilbake var det vanlig at den lokale kolonialen, leverte varene på døren. Dette er en ordning som ikke er så vanlig lenger, det er en del eldre som særlig har behov for slike tjenester. Det finnes nok fortsatt forretninger som driver med dette, men da mot et frakttillegg ofte. På bygda med lange avstander og ofte dårlig med offentlig kommunikasjon, er nok dette behovet størst. Men nå er trenden slik at det er i byene, og sentrale strøk at leveranse på døren har økt. Det finnes mange tilbydere, men disse dekker de mest sentrale strøkene.

Pizzabud videre til matvarer

Det var jo slik det hele startet, pizza har man kunne få levert hjem på døren i mange år allerede. Antall aktører har bare økt, den største og første vil jeg tro er Peppes Pizza. Men nå er menyen utvidet, man kan sitte hjemme å bestille alt man trenger av mat nær sagt. Det mest vanlige er å bestille via en app på mobilen, eller på nettsiden til de forskjellige aktører. Noen har også en chat på kundeservice, men denne er ikke ment for å legge inn bestillinger.

Test av 3 forskjellige aktører

Det ble i 2017 foretatt en test, hvor levering, pris og kvalitet var de viktigste faktorene. Det viser seg i denne testen at det er store forskjeller, kanskje ikke så merkelig i seg selv. Testen ble foretatt etter terningkastprinsippet, testvinneren ble bedriften Marked.no, foran Kolonial.no og Meny.

Gode på forskjellige områder

Den som kom dårligst ut av de 3 beste, var altså den kjente butikkjeden Meny. De var klart best på vareutvalg, men scoret veldig lavt på kundeservice og ganske lavt på pris. Skal man vinne slike tester må man være ganske gode på alt, de 2 andre aktørene er rendyrket på nettleveranser og spisser seg bedre inn mot dette enn det Meny har klart.

Leveranse og punktlighet

Det ble også testet hvordan selve leveransen av varene skjedde, tidspunkt i forhold til anslått tid ved bestilling. Her var det relativt bra hos alle 3, men noe feilpakking fant sted og ikke alle hadde like gode rutiner på å rette opp feilene.

Totalt sett var så klart alle disse kandidatene rimelig bra, vi snakker jo om de 3 som kom best ut av testen. Jeg tror slike tester er bra for oss kunder, det vil få aktørene til å skjerpe seg der de må bli bedre. Dette gjelder jo alle bransjer, og tester er en grei måte for dem å ha riktig fokus fremover.

Eldre taper

Mange eldre benytter seg ikke av disse nye tjenestene, veldig ofte fordi det er tekniske løsninger som dem ikke er fortrolige med. Det er trist slik jeg ser det, for det er nettopp de eldre som virkelig har behov for slike tjenester. Men det er klart det forenkler jo hverdagen for mange andre, kjekt å slippe å bruke tid i butikken etter en hektisk dag på jobben. Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg i årene som kommer.